۱۳۹۴ آبان ۲۸, پنجشنبه

#ایران- پیچ‌وخم جاده‌های روستایی کرمان در کمین مسافران جاده پیچ و خم استانها کرمان

پیچ‌وخم جاده‌های روستایی کرمان در کمین مسافران
 جاده پیچ و خم استانها  کرمان


کرمان – توسعه راه‌های روستایی در سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های مطرح در استان‌ها بوده اما عدم نظارت بر این جاده‌ها و فرهنگ پایین ترافیکی موجب افزایش تلفات جانی در جاده‌های روستایی شده است.
 طی سال‌های گذشته و به‌خصوص در دولت نهم و دهم توسعه روستاها مدنظر قرارگرفته است، اجرای طرح‌های هادی، تأمین برق و آب روستاهای بالای ۲۰ خانوار درواقع افتخاری برای مسئولان دوره گذشته بوده است، در بخش راه‌ها نیز بر همین اساس اقدامی اساسی درزمینهٔ توسعه راه‌های روستایی و مناطق محروم انجام شد.
اما این ساخت‌وسازهای جاده‌های فرعی و آسفالته کردن این محورها بدون توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام‌شده است، نتیجه این امر هم افزایش ناگهانی تلفات مالی و جانی و جرحی در تصادفات در جاده‌های روستایی و به‌خصوص در استان کرمان است.
مهم‌ترین عامل در راستای افزایش تصادفات رانندگی در جاده‌های استان؛ عدم رعایت سرعت، عدم وجود نظارت به دلیل کمبود نیروی انتظامی، عدم وجود دوربین‌های نظارتی در جاده‌های فرعی و استفاده روستاها و سکونتگاه‌های مجاور جاده‌ها از این معابر در نقش خیابان است و رفت آمد ادوات کشاورزی در جاده‌ها نیز مشکلات را تشدید کرده است.
هرچند توسعه خدمات زیر بنایی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی روستاها محسوب می‌شود اما توسعه اقتصادی باید همراه با توسعه فرهنگ استفاده از زیرساخت‌ها همراه باشد این در حالی است که درگذشته این امر موردتوجه قرار نگرفته استهرچند توسعه خدمات زیر بنایی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی روستاها محسوب می‌شود اما توسعه اقتصادی باید همراه با توسعه فرهنگ استفاده از زیرساخت‌ها همراه باشد، این در حالی است که درگذشته این امر موردتوجه قرار نگرفته است.
 یکی از مشکلاتی که درزمینهٔ ترافیک برون‌شهری در کشور روی‌داده است عدم تناسب بین ابزارهای نظارتی بر ترافیک برون شهری با حجم راه‌سازی است، درواقع با شعار کمک به روستاییان جاده‌ها ساخته و یا آسفالت شده است اما به خطرناک بودن این راه‌ها توجه نشده و تنها در پی افزایش آمار بهسازی جاده‌ها بوده‌اند. این در حالی است که نیروی انسانی موردنیاز برای نظارت بر این جاده‌ها و یا تجهیزات نظارتی متوازن با توسعه راه‌ها افزایش نیافته و حالا با حجم بالای تصادفات روستایی مواجه هستیم.
 طبق آمار هرسال دو هزار نفر در جاده‌های روستایی کشور کشته می‌شوند و مطابق با آمار نیروی انتظامی استان کرمان ۴۷ درصد تصادفات هفت ماه گذشته استان کرمان که منجر به فوت‌شده‌اند نیز در همین جاده‌ها روی‌داده است.بهسازی جاده‌ها درنهایت به افزایش ترافیک، تردد و استفاده از وسایل نقلیه شخصی منجر شده است که شاهد تداخل این وسایل نقلیه با ترافیک ادوات کشاورزی نیز در روستاها هستیم. مسافران عادی جاده‌های کشور و گردشگران نیز از این جاده‌های فرعی برای دسترسی به جاده‌های اصلی و کوتاه شدن راه‌ها استفاده می‌کنند و درنهایت عدم آشنایی با این جاده‌ها مشکل ساز شده است.
افزایش رفت و آمد در جاده های روستایی در نبود نظارت سرعت مطمئنه درراه‌های روستایی را ۶۰ کیلومتر در ساعت است اما بسیاری از مردم وقتی به راه‌های روستایی می‌رسند به دلیل اینکه خود را از چشم‌های قانون و جریمه شدن دور می‌بینند، قوانین را رعایت نمی‌کنند و همین عامل دلیل افزایش واژگونی خودروها در جاده‌های فرعی است.
 عملاً در ساخت جاده‌های روستایی استانداردهای جاده‌های اصلی رعایت نمی‌شود و تابلوهای راهنما نیز کمتر دیده می‌شود از سوی دیگر این جاده‌ها از سوی روستاییان به‌عنوان راه دسترسی به روستاهای مجاور و مزارع استفاده می‌شود، تمام این مسائل این امر را تداعی می‌کند که رانندگی در روستاها باید بااحتیاط بیشتری انجام شود اما هم‌اکنون این روند برعکس است و راننده‌ها در جاده‌های اصلی احتیاط می‌کنند و در جاده‌های فرعی خود را دور از چشم قانون می‌بینند.به نظر می‌رسد به‌جای توسعه بیشتر راه‌های روستایی اول باید اعتبار موجود را صرف استانداردسازی و تجهیز این راه‌ها کرد.
 طبق آمار موجود طی هفت ماه ابتدای سال جاری ۴۳۶ نفر در جاده‌های استان کرمان جان خود را ازدست‌داده‌اند.
۹ هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی در استان کرمان وجود دارد و برای تأمین امنیت و کنترل این راه‌ها نیاز به افزایش نیروی انسانی و امکانات فنی داریم متأسفانه از مجموع تصادف‌هایی منجر به جرح و فوتی در استان کرمان ۴۷ درصد آن‌ها در جاده‌های روستایی روی‌داده است.
در استان کرمان مجموع تصادفات جرحی و فوتی در استان را در این مدت هزار و ۶۶۵ مورد مي باشد از این تعداد نیز موارد قابل‌توجهی از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده است.
 ۹ هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی در استان کرمان وجود دارد و برای تأمین امنیت و کنترل این راه‌ها نیاز به افزایش نیروی انسانی و امکانات فنی داریم.
۴۰ درصد تصادفات جاده ای در راههای روستایی رخ می دهد
 باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود اما در کوتاه‌مدت فرهنگ‌سازی بین مردم و جوامع روستایی و همچنین استفاده از توان نیروی‌های بومی روستای در راستای کنترل ترافیک جاده‌ها می‌تواند راه گشا باشد.
 در شرایط کنونی ۴۰ درصد از مجموع تصادفات استان کرمان در جاده‌های فرعی روی می‌دهد.
توسعه خدمات به روستاییان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت‌ها است و در همین راستا باید به توسعه راه‌ها به‌عنوان یکی از فاکتورهای پیشرفت و روند روبه‌جلوی مناطق محروم توجه شود.
 وظیفه ما توسعه راه‌های استان کرمان و به‌ویژه برای محرومان است و نمی‌توان به‌منظور جلوگیری از تصادف‌ها خدمات‌رسانی را متوقف کرد بلکه باید از فاکتورهایی مانند افزایش اعتبارات نظارتی و راهکارهای تخصصی برای رعایت قوانین در جاده‌ها استفاده کرد.در استان کرمان درمجموع ده هزار و ۱۰۷ کیلومتر راه روستایی و فرعی وجود دارد که شامل راه‌های خاکی و آسفالته می‌شوند. همچنین توسعه راه‌های روستایی هنوز هم جزو سیاست‌های جاری است ۵۳۹ کیلومتر راه در دست‌ساخت است.
 در هر جای استان کرمان شاهد فعالیت‌های عمرانی در راستای افزایش خدمات‌دهی به مردم به‌ویژه روستاییان و محرمان هستیم.
خواستار همکاری مردم و جوامع روستایی در خصوص کاهش تلفات جاده‌ای درراه‌های فرعی و روستایی شد.
لزوم استفاده از توان جوامع محلی برای نظارت بر جاده های روستایی هرچند افزایش نیروی انسانی و تجهیزات از نیازهای ما برای کنترل جاده‌ها است اما راهکار ابتدایی و کوتاه‌مدت برای رفع مشکل کنونی رعایت مقررات رانندگی در جاده‌ها است و باید در این خصوص در روستاها کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی انجام شود.
روند رو به رشد افزایش تصادفات روستایی گفت: باید این موضوع در روستاها مطرح و حساسیت لازم ایجاد شود تا مردم مقررات رانندگی را در این جاده‌ها با دقت بیشتری انجام دهند. این راه‌ها در حالی در تمام استان پراکنده هستند که از استانداردهای ایمنی پایین‌تری هم برخوردارند و طبیعتاً کم‌عرض بودن، نبودن تابلوها رانندگی مناسب و عدم روشنایی از خصوصیات این جاده است.
به نظر می‌رسد برای حل این مشکل در کوتاه مدت بهترین گزینه استفاده از توان فرهنگی در روستاهای استان و تجهیز جاده‌ها به تابلوهای راهنمایی و رانندگی است، با توجه به اینکه حدود ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت ۳ میلیونی استان کرمان در روستاها 
زندگی می کنند توجه به سیاستگذاری در راستای کاهش تصادفات روستایی امری مهم در استان محسوب می شود.
****
 #ايران #جنوب _کرمان #جیرفت  #عنبرآباد  #فاریاب  #رودبار_ جنوب  #کهنوج  #قلعه _گنج   #منوجان #جبالبارز #همدان #گيسك كرمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر